čtvrtek 5. května 2016

8½ (1963) - legenda vytvořená krizí

Film vypráví příběh režiséra, který při natáčení svého nejnovějšího sci-fi snímku, prochází tvůrčí krizí, se kterou bojuje sérií představ a vzpomínek.
Devátý film Frederica Felliniho byl zároveň i jeho vlastní autobiografií. Sám režisér se v té době potýkal s podobnou krizí jako postava režiséra Guida (Marcello Mastroianni), a právě to se také (naštěstí kladně) odrazilo na samotné podobě tohoto lehce komediálního dramatu.

Film je totiž doslova prošpikován nejrůznějším množstvím meta-odkazů, která však na mě nepůsobily nijak křečovitě nebo uměle. Snad jen občas kvůli nějakým dodabovaným větám v postprodukci, což si ale člověk stejně pořádně uvědomí, až si tento fakt přečte na internetu po zhlédnutí projekce. 
Každopádně, už jen taková drobnost dokázala, že mé první setkání s Felliniho tvorbou považuji za více než příjemné. Je sice pravda, že film trpěl (nepřekvapivě) lehce rozvláčnějším tempem, jehož vrcholu došel zhruba ve své půli, kdy tak nějak úplně ustrnul. Přesto jednotlivé snové části filmu a krásné ženy, dokázaly i tyto momenty náležitě pozdvihnout. Mastroianni byl výborný, i když víceméně celý film zahrál s jedním výrazem na tváři (což tak nějak platí asi o všech jeho rolích, které jsem viděl).
Přiznám se, že to asi nebude film, který bych si kvůli své rozvleklosti pravidelně každý večer pouštěl před spaním, přesto se jedná o snímek, který určitě žádný fanoušek filmu nesmí minout, popřípadě člověk procházející si nějakou krizí. 

Hodnocení: 80 %

Kladmannův dodatek: Tento film jsem měl již delší dobu v záměru vidět, ale teprve letos jsem se konečně dokopal k tomu to uskutečnit. Původně jsem zvažoval projekci skrze projekt100, ale nakonec jsem využil možnost v rámci olomouckého filmového klubu Pastiche Filmz. Jak je vidno z recenze, rozhodně jsem nelitoval.

Žádné komentáře:

Okomentovat